Respekt for private erhvervsdrivende

Det private erhvervsliv er grundlaget for vores velfærd og vores innovation. Derfor skal vi passe rigtig godt på de erhvervsdrivende og nye iværksættere.

Det private erhvervsliv bliver nogle gange omtalt som en instans, der bare kører af sig selv og kun fokuserer på at tjene flest muligt penge. Men reelt er de erhvervsdrivende – store som små – grundlaget for den velfærd, vi har i Danmark, for de sikrer skatteindtægter, som vi kan bruge på skoler, sundhed, retsvæsen, veje og grønne omgivelser. Men de er også en del af velfærden, for de sikrer arbejdspladser, innovation, konkurrence og er ofte stærke kulturbærere og en vigtig del af lokalsamfundene.

Når virksomhederne bygger, investerer og igangsætter, er de dybt afhængige af den offentlige sagsbehandling. Det sker desværre alt for ofte, at erhvervsdrivende spilder tid og kræfter på en langsommelig eller knudret sagsbehandling. Ikke pga. borgerhøringer eller lokalplaner, som selvfølgelig skal foregå efter alle forskrifter, men på grund af store sagsbunker, manglende respekt for de erhvervsdrivende eller administrative snubletråde, som dræner virkelysten.

På erhvervsområdet vil jeg derfor arbejde for:

• En styrket offentlig service til erhvervslivet
  • Øget anerkendelse af erhvervslivets betydning for velfærden
  • Bedre rammevilkår for både små og store virksomheder

“Vi skal styrke respekten for de erhvervsdrivende og indrette systemerne, så de får en god og fair behandling af det offentlige. Erhvervslivet bør aldrig være til besvær for myndighederne, men er til gavn for os alle.”